Så många miljoner USD skiljer sig parterna åt i förhandlingarna om ersättning efter grundstötningen i Suezkanalen

Containerfartyget Ever Given. Bilder ur BBC:s nyhetssändning om arbetena med att få loss Ever Given från Suezkanalens östra strandbank. Containerfartyget Ever Given. Bilder ur BBC:s nyhetssändning om arbetena med att få loss Ever Given från Suezkanalens östra strandbank.

Ägaren till containerfartyget Ever Given som i mars gick på grund i Suezkanalen, har fortfarande inte nått någon överenskommelse med de egyptiska myndigheterna om ersättning för olyckan.

Två månader efter att ett av världens största containerfartyg – Ever Given, med en kapacitet på 20 124 TEU – gick på grund i Suezkanalen och blockerade all trafik där så är fartygets ägare fortfarande inte närmare en uppgörelse med de egyptiska myndigheterna om hur mycket man ska ersätta dem för bland annat skadorna och inkomstbortfallet som grundstötningen orsakade Egypten.

Den 20 juni ska Ever Givens ägare – japanska företaget Shoei Kisen Kaisha Ltd – ha en ny förhandling i en egyptisk domstol, där den stora knäckfrågan är hur stor ersättning fartygsägaren ska betala till Egyptens kanalmyndighet (SCA).

SCA krävde först att Ever Givens ägare skulle betala en ersättning på 916 miljoner USD, för att i våras lägga fram ett nytt lägre ersätningskrav på 50 miljoner USD.

Enligt uppgifter i branschtidningen the Loadstar är det senaste motbudet från Ever Givens ägare en ersättning på 150 miljoner USD till Egyptens kanalmyndighet. Därmed skiljer det i dagsläget 400 miljoner US-dollar mellan parternas bud.

Containerfartyget Ever Givens last omfattar 18 000 TEU.

LÄS TIDIGARE ARTIKLAR OM GRUNDSTÖTNINGEN HÄR

Pierre Kjellin E-mail:
Publicerad 2021-06-16 08:13

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Mest läst