Postnord: Så förändrar pandemin konsumenternas köpbeteenden på nätet

 Foto: Postnord Foto: Postnord

Många handlar mer på nätet och många handlar nya typer av produkter. Det är några av Postnords erfarenheter av förändringarna inom e-handeln sedan pandemin startade.

Tre av tio svenskar handlar mer på nätet sedan coronapandemin startade och 35 procent har börjat handla nya typer av produkter sedan virusets utbrott. Det visar Postnords kvartalsrapport E-barometern över andra kvartalet som presenteras på evenemanget Retail Day Connect den 22 september.

– En majoritet av de svenska konsumenterna undviker fysiska butiker på grund av smittrisken. E-handeln gör att de som inte vill gå in i butiker heller inte behöver det. Inte minst många äldre konsumenter har börjat e-handla på grund av rädsla för viruset, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Effekten av coronapandemin på e-handeln varit tydlig under våren och sommaren. Nya konsumentgrupper, framför allt i äldre åldrar, har börjat e-handla. I den äldsta konsumentgruppen (65-79 år) var ökningen 44 procent.

”I PostNords flöden har de dagliga volymerna varit uppe på mycket höga nivåer och samtidigt som hemleveranserna har ökat, har också antalet försändelser till ombud blivit fler. Paketen som anländer till ombuden ligger allt kortare tid och väntar på sin mottagare. Försändelser som anländer till PostNords ombud hämtas idag efter mindre än ett dygn. Det kan jämföras med samma månad 2019, då paketen hämtades hos ombuden efter cirka 1,5 dygn”, skriver Postnord i senaste E-barometern.

Publicerad 2020-09-17 11:35

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Cron Job Starts