Ny aktör på nya och begagnade truckar i Sverige

Unik Trucks verkstad i danska Århus. Här går man igenom och renoverar man begagnade truckar som man köpt in. Foto: Unik Truck Unik Trucks verkstad i danska Århus. Här går man igenom och renoverar man begagnade truckar som man köpt in. Foto: Unik Truck

De är en av de större aktörerna på uthyrning och renovering av begagnade truckar. Nu har danska Unik Truck öppnat sitt första kontor i Sverige.

Förutom att sälja och hyra ut nya truckar erbjuder företaget Unik Truck också begagnade och renoverade truckar. Huvudkontoret ligger i Danmark, men nyligen etablerade de ett säljkontor i Sverige för att komma närmare kunderna i Skandinavien. Carer1w

Unik Truck har som affärsidé att köpa, sälja och hyra ut nya och begagnade container- och gaffeltruckar. Sortimentet omfattar i stort el-, gas- och dieseldrivna truckar, men deras absoluta kärnkompetens ligger i de tunga gaffeltruckarna från 10 till 80 ton och containertruckar på upp till 46 ton. De har sedan företaget grundades 2007 byggt upp ett starkt handelsnätverk både i Europa och i resten av världen. Moderbolaget med huvudkontor finns i Odder en bit söder om Århus på Jylland.

BILDEN T H: En sprillans ny truck från italienska Carer på väg till kund. Foto: Unik Truck

Under de senaste åren har de expanderat explosivt och är nu en av de stora aktörerna på den globala marknaden. Idag ligger 95 procent av omsättningen utanför den ursprungliga inhemska danska marknaden.

2010 öppnades ett försäljningskontor med verkstad och lagerlokaler i Hamburgs hamn där maskiner lagerhålls, repareras och iordningställs innan de transporteras ut till kunder runt om i världen. Med så kallade fjärrlager på flera platser kortas avstånden till de olika marknaderna. Företaget har också sex egna maskintrailerekipage som kan transportera fordon på upp till 125 ton.

Nu senast fokuseras på den nordiska marknaden genom att Unik Truck under förra året öppna en filial i Sverige, i det nya bolaget Unik Truck Scandinavia AB. Det nya säljkontoret lokaliserat i Malmö har bland annat till uppgift att lättare kunna serva kunderna i Sverige, Norge, Finland och Island.

Det viktiga uppdraget att sköta Sverigekontoret föll på Björn Fritzell, en sann veteran i truckbranschen med lång erfarenhet av tunga truckar från bland andra Ljungby Maskin, Brubakken Truckservice, Kalmar Norway och Toyota Material handling.

Nu handlar det inte om någon omfattande och tungjobbad organisation på kontoret i Malmö. Det är faktiskt Björn Fritzell som är sverigeorganisationen än så länge, men ryktet säger att han snart får kollegor även i Sverige.

Servicen med det erfarna mekanikerteamet finns däremot i Danmark och servicepersonalen skickas därifrån ut i Norden.

Självfallet har Björn Fritzell för sina kunder också full tillgång till hela det omfattande lagret av begagnade truckar på omkring 200 truckar från 6-7 ton och uppåt. UnikTruck har även lika många lagerhållna mindre truckar, men det är inte det som är huvudfokus.

– Vi vill fokusera på de stora truckarna som är vår specialitet. Det är speciellt 12 ton och uppåt som vi ska lyfta fram, säger Björn Fritzell.

Begagnat är alltså styrkan hos Unik Truck men det är inte alls allt. Ett stort utbud av nya truckar erbjuds som återförsäljare för italienska Carer Forklift. Moderbolaget Pro Truck marknadsför dessutom Hysters truckar, MOL:s terminal-dragare, Cometto SPMT:s fordon, Combilift, Bulmor sidolastare, Carer el-truckar upp till 20 ton, JCB liftar och Fimap och Dulevo städmaskiner.

– Carer eltruckar som vi marknadsför är det som är i ropet idag, säger Björn Fritzell som helt klart märker av elektrifieringstrenden i takt med att företagen allt mer försöker minska sina koldioxidavtryck.

Carer Forklift med säte i Cotignola 5 mil sydost om Bologna har sedan de första truckarna rullade ut 1976 haft koncentrationen på eldriften. Då pratar vi inte bara skjutstativtruckar och små motviktstruckar. Carers produktlinje täcker kapacitetsområdet från 800 kilo till 20 ton i standardsortimentet.

– De har även de mindre truckarna, men dessa är svåra att sälja in då många aktörer verkar på den marknaden. Vi satsar istället mer på de större truckarna för stålindustrin, träindustrin och bilindustrin med underleverantörerna. För pappersindustrin som efterfrågar smala truckar kan vi erbjuda alternativ. Inte minst truckar för att lasta och lossa containers där det nästan bara är Carer som kan erbjuda sådana truckar med kapacitet över 5,5 ton. De finns på upp till 12 ton. Det gäller bara containergolvet håller, säger Björn Fritzell som vet vad han talar om.

av Bo Norvinge

Publicerad 2021-06-18 09:46 Uppdaterad fredag, 18 juni 2021 09:48