I år arrangerade trucktillverkaren Linde sin återkommande mässa ”World of Material Handling” i Mannheim i Tyskland. Företaget koncentrerade sig på automation, digitalisering och säkerhet samt presenterade sitt nya systerföretag Dematic. Linde har också utvidgat sitt lätta sortiment med en serie små ledtruckar för transport och stapling.
Trucktillverkaren Linde väljer att ordna ett eget mässarrangemang istället för att delta i internationella mässor som Cemat. Istället bjuder man in kunderna till arrangemanget ”World of Material Handling”. I år hade företaget tagit in på ett stort mässområde i Mannheim i centrala Tyskland. Dit bjöd man bjöd kunder och andra intresserade under en vecka.
Årets utställning var temainriktad. Få nya stora truckmodeller presenterades. Däremot visade Linde sitt nya lätta sortiment av ledtruckar för transport och stapling av laster kring ett ton.
På en yta demonstrerades lastning och lossning av pallar med Linde MT12, en liten elektrisk låglyftare som klarar laster upp till 1200 kg. Trucken har av allt att döma samma grundkonstruktion som EPT 12-EZ från kinesiska EP Equipment. Lindes moderföretag Kion har tecknat ett samarbetsavtal med EP Equipment och har uppgett att man är på väg att bli minoritetsägare av företaget. På en direkt fråga om ursprunget svarar Lindes presstalesperson:
– Det är Lindeprodukter, som vi adderade för att få ett bättre utbud för lättare applikationer.
Linde visade också upp ett helt säkerhetsprogram för att förhindra truckolyckor. En av dem var Linde Safety Guard. Lösningen skapar en säkerhetszon, ett elektroniskt staket runt trucken. Säkerhetszonen definieras med stor noggrannhet, felet är högst 10 cm. Noggrannheten är en grundbult för att nå framgång med systemet enligt presentatörerna. Ett system som larmar i tid och otid är inte till någon större nytta.
Systemet använder radioteknik och arbetar på 4 GHz-området. Alla som vistas i närheten av trucken får bära en blinkande, ljudande och vibrerande säkerhetsdosa, alternativt en blinkande säkerhetsväst. Trucken är utrustad med tre eller fyra sensorer på taket. Föraren har också ett teckenfönster för varningssystemet inne i hytten.
I säkerhetshörnan visade Linde också olika belysningsarrangemang för truckar för att öka säkerheten. Dels är det led-remsor som växlar färg mellan rött och vitt beroende på om trucken backar eller kör framåt. Linde har också vidareutvecklat ”blue spot” och kan nu låta trucken projicera ett varningsmärke på lagergolvet några meter framför trucken när den kör, istället för den varnande blå fläcken.
Dematic, automationsföretaget som för ett och ett halvt år sedan blev systerföretag till Linde, deltog också på World of Material Handling. Dematic visade bland annat upp en automationsanläggning från Autostore och man pratade om de första kundprojekten där Dematic och Linde samarbetat.
Mats Udikas