Konecranes automatiserar containerhamnen i Long Beach

konecranes har fått en expansionsorder på 30 stora autotruckar i Long Beach Container Terminal. (Bild: Konecranes) konecranes har fått en expansionsorder på 30 stora autotruckar i Long Beach Container Terminal. (Bild: Konecranes)

Konecranes har fått en order på 30 autotruckar för hantering av containrar från Long Beach Container Terminal.

Long Beach Container Terminal (LBCT), som är en del av USA:s största containerhamn i Los Angeles – Long Beach, har lagt en tilläggsbeställning på hamnautomation. Terminalen har sedan tidigare 72 autotruckar från Konecranes dotterbolag Gottwald, (tidigare del av Terex)

Den nya beställningen av 30 autotruckar ska levereras under de sista månaderna under 2021 och vara igång första halvåret 2022. De kommer att utgöra en expansion av det befintliga autotrucksystemet som omfattar batteribytessystem, navigation och säkerhetssystem. Systemet levererades nyckelfärdigt och helt integrerat i förväg.

Konecranes kommer också att göra förberedande konstruktionsarbete för ett andra redundant batteribytessystem.

Expansionen av autotrucksystemet är en del av den stora utbyggnaden av LBCT som ska avslutas under 2022.

LBCT ägdes tidigare av det Hongkongbaserade rederiet OOCL. Efter krav från den federala regeringen såldes terminalen till infrastrukturkoncernen Maqcuarie som har australienska ägare.

Publicerad 2020-05-20 11:33

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Mest läst