Här hamnar Knapps nya robottruckar

15 exemplar av de nya AGV:erna från Knapp har köpts in av Meritor i Lindesberg. Foto: Knapp 15 exemplar av de nya AGV:erna från Knapp har köpts in av Meritor i Lindesberg. Foto: Knapp

Verkstadsföretag först i Sverige med att köpa in nya Knapps nya AGV:er. 

Automationsföretaget Knapp presenterade nyligen sina nya automatiserade gaffeltruckar med produktnamnet Open Shuttle Fork (OSF). Nu är det klart att verkstadsföretaget Meritor blir först i Sverige att installera de nya AGV:erna, som kommer att placeras i företagets anläggning i Lindesberg. 

Meritor, som i Lindesberg tillverkar fram- och bakaxlar till bussar och lastbilar för bland annat Volvo, investerar i 15 nya exemplar av de nya robottruckarna.

"Flexibelt och säkert"
— Vi ser många fördelar med robottruckarna. Dels ger det oss en väldigt flexibel lösning för vår materialhantering innan monteringen där materialfasaderna kan följa volym- och mix-förändringar. Samtidigt ser vi stora säkerhetsfördelar med de autonoma truckarna i samverkan med vår manuella materialplockning, säger Markus Andréasson, Operations Manager hos Meritor, i ett pressmeddelande. 

Navigerar själv
Open Shuttle Fork-truckarna kan integreras med befintliga system och är en ready to use-lösning där kunden genom ett grafiskt gränssnitt i mjukvaran själv kan rita rutter för truckarna eller sätta upp hela systemet från grunden.

— Det behövs inga reflexer på väggarna eller tejpade linjer i golvet. Open Shuttle Fork kan navigera själv och ta sig fram utefter de uppdrag man gett robottruckarna, även om det finns manuell trucktrafik parallellt i flödet, kommenterar Mikael Holmqvist, vd för Knapp.

Ökad effektivisering
Med Open Shuttle Fork-truckarna kommer byte och påfyllnad av pallar för plocket ske automatiskt och personalen behöver inte vänta på produkter. Samtidigt kommer sekvensplocket inför montering att fortsatt skötas manuellt.

— En robottruck kan arbeta 24 timmar per dygn, alla dagar i veckan, och behöver inga raster eller semestrar. Dessutom minimeras antalet olyckor som förekommer med manuell truckhantering samtidigt som robottruckarna inte skadar något gods, säger Mikael Holmqvist.

De nya truckarna — som tas i drift i början av 2023 — blir en del av Knapps automatiserade produktionslösning hos Meritor i Lindesberg, där bland annat även automatiserat pallhöglager, automatiserat lättgodslager, transporterbanor och mjukvara ingår. 

Lars Andersson E-mail:
Publicerad 2022-08-18 11:07 Uppdaterad torsdag, 18 augusti 2022 11:07

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria måndagar och torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för e-post från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Läs Truck- och lagerhandboken på nätet

Senaste Transportnytt

Cron Job Starts