Ever Given får lämna Suezkanalen – parterna överens om skadestånd

Containerfartyget Ever Given i Suezkanalen. Foto: Suez Canal Authority Containerfartyget Ever Given i Suezkanalen. Foto: Suez Canal Authority

Inom kort tillåts containerfartyget Ever Given, som i mars blockerade Suezkanalen efter en grundstötning, lätta ankar igen då parterna kommit överens om ett skadestånd.

Enligt uppgifte i flera branschmedier så har ägarna till containerfartyget Ever Given – japanska företaget Shoei Kisen Kaisha Ltd – nu nått en preliminär överenskommelse om beloppet på det skadestånd som ska betalas till de egyptiska myndigheterna som ersättning för Egyptens kostnader och inkomstbortfall på grund av Ever Givens grundstötning i Suezkanalen.

Bolaget som Ever Given är försäkrat hos – brittiska P&I Club – uppger för branschtidningen the Loadstar att Ever Givens ägare och den egyptiska kanalmyndigheten (SCA) nu är överens om ett avtal om en ersättning till SCA. Det exakta beloppet ska enligt the Loadstar inte vara fastställt än, men tidningen skriver att det sannolikt handlar om mer än de 150 miljoner US-dollar (USD) som försäkringsbolaget tidigare erbjöd och mindre än de 550 miljoner USD som SCA tidigare krävde.

Det var den 23 mars som Ever Given – ett av världens idag största containerfartyg – kom ur kurs i en storm under sin färd norrut i Suezkanalen och sedan grundstötte och blockerade hela kanalen. Fartyget gjorde inga utsläpp efter incidenten och inget i lasten skadades. Däremot blev omkring 400 fartyg försenade på sin väg genom kanalen.

LÄS MER OM FARTYGSINCIDENTEN HÄR

Pierre Kjellin E-mail:
Publicerad 2021-06-28 08:52

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Se årets Logistikkarta

Logistikkartan - med logistikanläggningar och de viktigaste transportvägarna för godset. 96x68 mm, 99 kr.

Logistikkartan2021