De ska sköta Northvolts transporter

Rederiet Svenska Orient Liniens (SOL) nya roro-fartyg som sätts i trafik i vinter kommer att transportera battericeller från Northvolts nya fabrik i Skellefteå till hamnen i tyska Travemünde. Fartygen har högsta isklassning – isklass 1A Super. Rederiet Svenska Orient Liniens (SOL) nya roro-fartyg som sätts i trafik i vinter kommer att transportera battericeller från Northvolts nya fabrik i Skellefteå till hamnen i tyska Travemünde. Fartygen har högsta isklassning – isklass 1A Super.

Det blir ett svenskt logistikföretag som ansvarar för transporterna av både insatsvaror och färdiga produkter till Northvolts battericellsfabrik som snart startar igång produktionen.

Svenska logistikföretaget Scanlog vann i konkurrens med flera av världens största logistikföretag upphandlingen om att få ansvara för transporterna av insatsvaror till och alla de färdiga produkterna från svenska företaget Northvolts nybyggda battericellsfabrik i Skellefteå. Det avslöjar tidningen Dagens Industri.

Northvolt planerar att starta igång produktionen av battericeller i sin nya fabrik i Skellefteå innan årsskiftet.

De färdiga battericellerna kommer sedan att transporteras med båt till hamnen i tyska Travemünde där de sedan lastas om till tåg för vidare transport till Northvolts fabrik i Polen där battericellerna sätts samman till batteripaket, berättar Scanlogs styrelseordförande Mathias Wideroth för Transportnytt.

Sjötransporterna kommer att ombesörjas av Wallenius SOL, som redan idag har fartyg i trafik på rutten. I vinter blir det två nybyggda roro-fartyg som Wallenius SOL beställt som tar över transporten av Northvolts battericeller. De två cirka 200 meter långa fartygen drivs på LNG och blir med sin dödvikt på 27 000 ton vardera världens största isklassade roro-fartyg.

Battericellerna och en del av insatsvarorna till Northvolts fabrik i Skellefteå som Scanlog ombesörjer transporterna av är klassat som farligt gods. Det mesta av godset kommer att transporteras i containrar, uppger Mathias Wideroth.

I takt med att transportvolymerna av de färdiga battericellerna ökar hoppas man på Scanlog kunna korta transportsträckan mellan Northvolts fabriker i Skellefteå och Polen genom att byta hamnen i Travemünde mot en hamn i Polen. Därigenom slipper man tågtransporterna mellan Travemünde och fabriken i Polen.

Pierre Kjellin E-mail:
Publicerad 2021-06-07 09:58 Uppdaterad tisdag, 15 juni 2021 15:12

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Mest läst

Cron Job Starts