DB Schenker i samarbete om grön stadszon

DB Schenker är först ut bland logistikföretagen att engagera sig i projektet Gothenburg Green City. Foto: Business Region Göteborg DB Schenker är först ut bland logistikföretagen att engagera sig i projektet Gothenburg Green City. Foto: Business Region Göteborg

Godstransportören DB Schenker inleder projektsamarbete med Business Region Göteborg och deras satsning på en grön stadszon. Målet: ett utsläppsfritt transportsystem i Göteborg år 2030. 

Projektet med den gröna stadszonen benämns Gothenburg Green City Zone och går ut på att företag, samhällsaktörer och forskare ska utveckla, testa och skala upp ny teknik för fordon och infrastruktur. Målsättningen är att alla transporter i delar av Göteborg ska vara helt utsläppsfria 2030 – och att den använda elen ska vara grön.

Första logistikföretaget i projektet
Som första logistikföretag engagerar sig nu DB Schenker i projektet. För närvarande drivs tre av företagets fordon i centrala Göteborg av el – det handlar om två paketbilar och en distributionsbil från åkerierna TGM och Bäckebols åkeri. De tre fordonen hanterar paket som distribueras i evenemangsområdet och på Lindholmen, som båda ingår i testzonen Gothenburg Green City Zone. Elfordonen täcker även in några närliggande områden.

– Vi vill skala upp övergången till eldrift så fort som möjligt. Men våra bilar behöver laddas nattetid för att kunna köras utan avbrott under dagen. Det är inga problem för oss att ladda en handfull fordon, men för att ladda hela fordonsparken krävs andra förutsättningar än vi har idag. Här krävs laddinfrastruktur som ännu inte finns, säger Hanna Melander, kvalitets- och miljöchef på DB Schenker, i ett pressmeddelande.

Vill lära från skarp trafik 
Enligt pressmeddelandet ska Business Region Göteborg och DB Schenker gemensamt, inom projektet Gothenburg Green City Zone, analysera och lära från skarp trafik, förstå flöden och behoven, hur och var laddstationer behöver placeras för att kunna skala fordonsflottan ytterligare och ta nästa steg.

Tillsammans ska man ta fram generella analysmetoder för elektrifiering som andra åkerier kan utnyttja. Syftet är att underlätta snabb uppskalning i hela sektorn som bidrar till initiativets målsättning: att skapa ett utsläppsfritt transportsystem till 2030. 

– Vi är fast beslutna att göra godstrafiken i Göteborgs innerstad utsläppsfri så snabbt det är möjligt, och välkomnar varmt DB Schenkers engagemang. Tillsammans kommer vi att ta fram en metod för storskalig elektrifiering som andra godsaktörer kan ha glädje av, som är generell. Utmaningarna är likartade för alla aktörer, kommenterar Maria Strömberg, chef för Kluster och innovation, Business Region Göteborg.

Fonot: Gothenburg Green City Zone är ett initiativ av Göteborg Stad genom Business Region Göteborg, samt Volvo Cars och RISE Rearch Institutes of Sweden.  

Lars Andersson E-mail:
Publicerad 2021-10-20 11:31 Uppdaterad onsdag, 20 oktober 2021 11:48

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Läs Truck- och lagerhandboken på nätet

Senaste Transportnytt

Se årets Logistikkarta

Logistikkartan - med logistikanläggningar och de viktigaste transportvägarna för godset. 96x68 mm, 99 kr.

Logistikkartan2021