Autonomt och helektriskt fartyg till Norge

Feedern är tänkt att gå i trafik mellan Ikornnes och Ålesund.  Foto: Naval Dynamics Geiranger Feedern är tänkt att gå i trafik mellan Ikornnes och Ålesund. Foto: Naval Dynamics Geiranger

DB Schenker planerar att sätta ett självkörande och utsläppsfritt feederfartyg i trafik för möbelföretaget Ekornes. Fartyget ska manövreras av landbaserade navigatörer.

Förutom DB Schenker och Ekornes ingår fartygstillverkarna Naval Dynamics, Kongsberg och Massterly i projektet. 

Fartyget, som är 50 meter långt och har en lastvikt på 300 dödviktston, är tänkt att gå i trafik mellan Ekornes hamn i Ikornnes och hamnen i Ålesund, varifrån frakten ska lastas om för vidare utskeppning. 

Sträckan mellan Ikornnes och Ålesund är 23 sjömil och uppges ta mindre än tre timmar med en hastighet av 7,7 knop.    

Feedern kommer alltså att få en helelektrisk drift, men det framgår inte om det blir via batteridrift eller bränsleceller. Som nämns ovan blir fartyget obemannat och kommer istället att övervakas och kontrolleras av navigatörer och mariningenjörer vid teknikföretaget Massterlys Remote Operation Center (ROC).

Enligt uppgift så kommer fartyget att bli det första i världen i sin storleksklass när det gäller autonomisk och elektrisk framdrift.

Fartyget är planerat att sättas i trafik 2024. Innan projektet blir verklighet krävs godkännande från norska Sjöfartsmyndigheten. 

Lars Andersson E-mail:
Publicerad 2022-05-18 09:16 Uppdaterad torsdag, 19 Maj 2022 15:01

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria måndagar och torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för e-post från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Läs Truck- och lagerhandboken på nätet

Senaste Transportnytt

Se årets Logistikkarta

Logistikkartan - med logistikanläggningar och de viktigaste transportvägarna för godset. 96x68 mm, 99 kr.

Logistikkartan2021

Cron Job Starts