Åsikten

ÅSIKTEN. Regeringens föreslagna så kallade bonus-malussystem för fordonsskatten kommer att slå hårt och orättvist mot många som är beroende av sina bilar, skrev Christer Andersson på åsiktsplats i Transportnytt nr 6-2017. ”Att köra flera turer med en mindre bil för att transportera verktyg och byggnadsmaterial, eller varor som skall distribueras, är knappast energieffektivt.”

ÅSIKTEN. Fördelarna med pråmtrafik på floder, sjöar, kanaler är många – och vinnarna också. Men tyvärr finns inte inlandssjöfart i Sverige, trots att ett EU-regelverk finns infört, skrev tidigare vd:n i Sjöfartsforum Anna Risfelt Hammargren i Transportnytt nr 5-2017. Läs hennes lista över förutsättningarna som måste komma på plats.

ÅSIKTEN. I detta tidevarv av falska nyheter så finns det en ganska utpräglad faktaresistens om lastbilar, med ursprung i miljörörelsen, skrev Skogsindustriernas transportdirektör Karolina Boholm på åsiktsplats i Transportnytt nr 4-2017. 

Målet att minska de klimatpåverkande utsläppen får inte gå ut över den fria rörligheten och transporterna. Det understryker Stefan Back, chef för hållbar logistik på Transportföretagen. Transportarbetet kommer att fortsätta att öka menar han. Artikeln var tidigare publicerad i Transportnytt 3-2017.

Elvägen kan vara en del av lösningen för att få en fossiloberoende fordonsflotta, anser Sofia Lundberg, biträdande forskningsdirektör på Statens väg- och transportinstitut.

Men ställ inte elvägen mot järnvägen, se istället styrkorna med båda transportsätten skriver Sofia Lundberg i en artikel som tidigare var införd i Transportnytt 2-2017.

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Jobb & karriär

Inga händelser

Mest läst

Köpa ny transportbil?

tbg 2020

Transportbilsguiden 2020

Med alla transportbilar
upp till 3,5 ton

Pris 60:-

Beställ den här.

Cron Job Starts